Κυριακή, 13 Απριλίου 2014

1:01 π.μ.


Πολιτισμός  δεν είναι μόνο η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και οι τέχνες. Η σύγχρονη αντίληψη για τον πολιτισμό είναι ευρύτερη έννοια. Θεωρεί ότι ο πολιτισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος τόσο με τα ανθρώπινα όσο και τα κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα, καθώς και με την ελευθερία του ανθρώπου. Δικαιώματα τα οποία εξ αιτίας της κρίσης δοκιμάζονται με τον πιο σκληρό τρόπο στην πατρίδα μας και αλλού.

Τις τελευταίες δεκαετίες η εμπειρία που αποκόμισε ο άνθρωπος από τα πολυάριθμα κινήματα (ειρήνης, κατά του ρατσισμού, αμφισβήτησης, διεκδίκησης πολιτικών δικαιωμάτων, κατά της μόλυνσης του περιβάλλοντος, ισότητας των φύλλων, σεξουαλικής απελευθέρωσης κτλ) που αναπτύχθηκαν, ήταν συγκλονιστική. Οι νέοι τρόποι έκφρασης, οι νέες ταυτότητες, τα νέα ήθη διαμόρφωσαν τον καθημερινό μας πολιτισμό.

Η εποχή της κρίσης, που είναι γέννημα-θρέμμα της παγκοσμιοποίησης, γεννά νέα προβλήματα, νέα κινήματα θα ανδρωθούν και θα αμφισβητήσουν τα όσα συμβαίνουν, νέα ερωτήματα θα τεθούν και θα ζητήσουν άμεσες απαντήσεις.

Στην πατρίδα μας εξ αιτίας της κρίσης φουντώνει σιγά-σιγά ένα κίνημα αλληλεγγύης στις γειτονιές της Αθήνας και των άλλων πόλεων της χώρας. Μορφές αλληλέγγυας οικονομίας αναπτύσσονται και αγορές χωρίς μεσάζοντες καθημερινά στήνονται στις γειτονιές. Συγκροτούνται νέες συλλογικότητες πολιτιστικής δημιουργίας, εναλλακτικής μορφής, και ανάδειξης των τεχνών του παρόντος (street art, graffiti,εναλλακτική μουσική, ερασιτεχνικοί θίασοι κτλ). Ταυτόχρονα ο νεοναζισμός αποκτά ρίζες σε όλο και περισσότερα λαϊκά στρώμματα εκμεταλλευόμενος τη φτωχοποίησή τους και την παρουσία των μεταναστών. Κινήματα αντιφατικά που διαμορφώνουν τον καθημερινό πολιτισμό και την ποιότητα της ζωής των πολιτών.

Όλα αυτά προσφέρουν ένα πεδίο δόξης λαμπρό για την άσκηση πολιτιστικής πολιτικής με την ευρεία έννοια του όρου, σε τοπικό επίπεδο, και όχι μόνο, ξένη προς την καθιερωμένη αντίληψη για τον πολιτισμό με τα γνωστά στερεότυπα.

Με το τραγούδι μόνο δεν γίνεται τίποτα. Όπως έλεγε και ο πάλε ποτέ τροβαδούρος της αμφισβήτησης Διον. Σαββόπουλος: "Παρατραγουδήσαμε στην Ελλάδα. Τόσα χρόνια ντιριντάχτα και ψευδοπροβληματισμένου λυρισμού, όχι μόνο δεν εμπόδισαν, αλλά επιτάχυναν το αδιέξοδο".

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να κρατάει σε εγρήγορση την κοινωνία και να την ενημερώνει για όλα τα προβλήματα αιχμής που γεννά η πολύπλευρη κρίση. Η καταπάτηση των κοινωνικών δικαιωμάτων, η καταστολή, η βία, η εγκληματικότητα, η φτωχοποίηση, ο ρατσισμός, η συμβίωση με μετανάστες είναι μερικά από τα σύγχρονα προβλήματα αιχμής της δύσκολης συγκυρίας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να εντοπίσει τα προβλήματα αυτού του τύπου σε κάθε γειτονιά. Η κάθε γειτονιά μπορεί να έχει διαφορετικό πρόβλημα αιχμής. Ειδικά οι πιο απομακρυσμένες γειτονιές βιώνουν με μεγαλύτερη ένταση την κρίση. Με ευφάνταστες και πρωτότυπες εκδηλώσεις να συγκεντρώσει τον κόσμο. Να συζητήσει μαζί του, να φωτίσει το πρόβλημα σε όλες του τις διαστάσεις, να αναζητήσει νέες συναινέσεις, ενδεχομένως και λύσεις. Αυτή η διαδικασία πρέπει να έχει συνέχεια, να μην είναι αποσπασματική, ώστε να έχει αποτελέσματα.

Με αυτό τον τρόπο η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να δικαιώσει το ρόλο της στις τοπικές κοινωνίες. Θέτοντας το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων. Παρεμβαίνοντας στα ουσιαστικά προβλήματα που απασχολούν καθημερινά τους πολίτες και που τους διαμορφώνουν τους όρους της καθημερινής τους ζωής. Κοντολογίς τους όρους του καθημερινού τους πολιτισμού.

Γιώργος Μανίκας, Υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με το ¨Μετέχω"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου